Razvoj mreže železničkih pruga u Srbiji

Našu železničku mrežu u početku su gradile strane zemlje (Turska i Austrougarska). One nisu gradile pruge kako je nama odgovaralo već onako kako je to njima trebalo. Izgradnja železničkih pruga je bio i jedan od instrumenata njihove politike prema našoj zemlji, a koju su tretirale kao njihovu koloniju u Evropi. Dakle građene su samo one pruge koje si odgovarale interesima i potrebama tih zemalja, što je imalo za posledicu da su pruge bile uglavnom orijentisane  prema Beču i Pešti. Prva železnička pruga na području Srbije izgrađena je u Vojvodini. Razvoj železničke mreže u Vojvodini je vezan za razvoj železničke mreže u Austrougraskoj. Sve odluke o izgradnji tadašnjih pruga donošene su u Beču i Budimpešti. Austrougarska je sprovodila politiku građenja pruga sa osnovnim ciljem povezivanja Budimpešte sa pojedninim regionima i centrima. Nije bilo ni govora da se uvaži osnovni smer koji bi odgovarao geografskim i ekonomskim uslovima razvoja srpskih krajeva: smer istok-zapad, priključci prema jugu i izgradnja tzv. bočnih pruga. Austrogarska je, prema svom osnovnom planu u periodu od 1856. do 1918. godine, uglavnom gradila pruge u Vojvodini. Prva pruga na ovoj teritoriji je deo pruge Lisava-Jam-Jasenovo-Bazijaš .

Ova pruga bila je projektovana sa konjskim pogonom za potrebe državnih dobara i rudnika uglja na toj pruzi i njihove veze sa Dunavom. Od te pruge danas se na našoj teritoriji nalazi deo od državne granice kod Jama preko Jasenova i Bele Crkve do državne granice između Vračeva Gaja i Bazijaša u dužini od 27 km. Deo pruge od državne granice kod Jama do Jasenova, u dužini od 8,8 km posle Prvog svetskog rata demontiran je, a u saobraćaju naših železnica nalazi se deo od Jasenova do Bazijaša, uključujući krak od državne granice do Bazijaša (6,8 km) na rumunskoj teritoriji. Pruga je puštena u javni saobraćaj 1. novembra 1856. godine, a kao rudarska pruga bila je u saobraćaju od 20. avgusta 1854. godine. U tadašnjoj Srbiji prva železnička pruga izgrađena je 1884. godine na relaciji Beograd-Niš. Dužina pruge iznosila je 243,5 km i bila je normalne širine koloseka (1435 mm).  U periodu od 1849. godine do Prvog svetskog rata izgrađeno je mnogo drugih pruga, ali kao što je napomenuto, sve su one građene na osnovu tuđih interesa, pa su tako i bile orijentisane.

Red. br. Relacija Širina koloseka Dužina km Dan predaje saobraćaju
1 Beograd-Savski most 1.435 2,1 15.9.1884.
2 Beograd-Niš 1.435 243,5 4.9.1884.
3 Niš-Leskovac 1.435 43,8 18.3.1886.
4 Leskovac-Vranje 1.435 66,8 13.9.1886.
5 Velika Plana-Smederevo 1.435 44,4 22.11.1886.
6 Lapovo-Kragujevac 1.435 29,2 18.3.1887
7 Niš-Bela Palanka 1.435 44,9 13.8.1887
8 Bela Palanka-Pirot 1.435 28,0 13.11.1887.
9 Vranje-Ristovac-granica 1.435 12,0 19.5.1888.
10 Pirot-Caribrod-granica 1.435 20,0 13.8.1888.
11 Vrška Čuka-Vražogr.-Radujevac (pr.) 0.76 82,0
12 Ćuprija-Senjski Rudnik 0.75 21,3 13.12.1892.
13 Beograd-Beograd klanica 1.435 7,9
14 Beograd-Fabrika šećera 1.435 3,5 9.1.1900.
15 Ćirevac-Sveti Petar 0.76 17,5 9.4.1901.
16 Mladenovac-Aranđelovac 0.76 32,0 10.11.1904.
17 Sveti Petar-Bela Reka 0.76 4,0 9.1907.
18 Senjski Rudnik-Ravna Reka 0.76 8,9 14.1.1908.
19 Zabrežje-Obrenovac-Valjevo 0.76 67,4 14.9.1908.
20 Stalać-Dedina-Kruševac 1.435 14,6 28.6.1909.
21 Aranđelovac-Lajkovac 0.76 42,4 23.6.1910.
22 Stalać-Kruševac treća šina 0.76 14,6
23 Šabac-Koviljača, okružna 0.76 54,0 1909.
24 Kruševac-Vrnjačka Banja 0.76 34,6 3.6.1910.
25 Vrnjačka Banja-Kraljevo 0.76 21,9 4.12.1910.
26 Dubravica-Požarevac 0.76 16,2 8.1910.
27 Paraćin-Izvor/Sveta Petka/ 0.76 17,8 14.1.1911.
28 Zaječar-Krivi Vir 0.76 62,1 14.1.1911.
29 Zaječar-Vražogrnac 0.76 7,0 14.1.1911.
30 Kraljevo-Čačak 0.76 35,7 25.4.1911.
31 Metovnica-Bor, privatna 0.76 20,5 19.5.1911.
32 Izvor-Krivi Vir 0.76 25,3 28.1.1912.
33 Požarevac-Petrovac (okružna) 0.76 36,7 14.6.1912.
34 Čačak-Užice 0.76 59,9 2.9.1912.
35 Zaječar-Prahovo 1.435 76,0 14.6.1914.
36 Zaječar-Knjaževac 1.435 43,0 14.2.1915.
37 Požarevac-Mala Krsna 1.435 17,2
38 Ćuprija-Paraćin 0.76 6,4 2.9.1915.
Ukupno km 1.435 696,9
0.76 666,9
0.75 21,3

U posmatranom periodu u Srbiji i Vojvodini izgrađeno je oko 3400 km pruga, od toga u Vojvodini skoro 2000 km ili 58%, a u Srbiji nešto preko 1400 km ili 42%. Pruge u Vojvodini bile su uglavnom normalne širine koloseka (97% normalna širina koloseka, 3% uzani kolosek), dok su u Srbiji bile ravnomerno zastupljene obe širine koloseka.

20150710_141514

U periodu između dva svetska rata, a u cilju povezivanja postojeće železničke mreže i njenog usklađivanja sa potrebama naše zemlje, izgrađen je veći broj pruga. Neke od njih su obnovljene, a većina je potpuno nova. Spisak ovih pruga dat je u tabeli koja sledi.

Red. br. Relacija Širina koloseka Dužina km Dan predaje saobraćaju
1 Lajkovac-Ugrinovac 0.76 39,5 2.12.1919.
2 Čačak-Gornji Milanovac 0.76 21,3 7.6.1920.
3 Mala Krsna-Požarevac 1.435 17,2 1.12.1920.
4 Sremska Rača-Bijeljina 0.76 19,9 1.9.1922.
5 Ugrinovci-Gornji Milanovac 0.76 25,0 1.6.1922.
6 Knjaževac-Crveni Krst 1.435 64,5 15.8.1922.
7 Topčider-Mala Krsna 1.435 65,1 1.6.1924.
8 Paraćin-Stalać 0.76 21,6 4.10.1924.
9 Užice-Vardište 0.76 57,9 2.2.1925.
10 Bijeljina-Bosanska Mezgraja 0.76 34,8 5.6.1925.
11 Spojni kolosek kod Inđije 1.435 1,2
12 Orlovat-Knićani 1.435 24,9 25.11.1925.
13 Doljevac-Prokuplje 1.435 22,3 27.12.1925.
14 Nova Crnja-Radojevo 0.76 8,0 28.3.1926.
15 Sremska Rača-savsak obala 1.435 1,8 3.2.1927.
16 Titel-Knićanin-Most 1.435 2,7 15.8.1927.
17 Podgorica-Donja Plavnica 0.60 19,8 20.8.1927.
18 Beograd-Obrenovac 0.76 39,6 30.10.1928.
19 Beograd most-Tovarnik II kolosek 1.435 120,3 15.12.1928.
20 Uvac-Priboj 0.76 4,8 1.1.1929.
21 Prokuplje-Pločnik 1.435 20,4 4.12.1929.
22 Kragujevac-Kraljevo 1.435 55,5 22.12.1929.
23 Pločnik-Kuršumlija 1.435 13,2 6.7.1930.
24 Raška-Kosovsak Mitrovica 1.435 64,6 12.2.1931.
25 Kraljevo-Raška 1.435 68,1 7.8.1931.
26 Čukarica-Beograd Sava 0.76 3,0 5.8.1931.
27 Velika Plana-Lapovo II kolosek 1.435 19,0 9.7.1934.
28 Šabac-most-Klenak 1.435 3,8 3.6.1934.
29 Priština-Kosovo Polje 1.435 7,3 9.7.1934.
30 Beograd-Resnik II kolosek 1.435 14,1 8.10.1934.
31 Beograd Dunav-Pančevo pred. 1.435 26,3 11.11.1935.
32 Kosovo Polje-Peć 1.435 81,1 12.7.1936.
33 Bileća (Petrovići)-Nikšić 0.76 71,3 12.7.1938.
34 Požarevac-Kučevo 1.435 60,8 12.3.1939.
Ukupno km 1.435 754,2
0.76 346,7
0.60 19,8

Posle Drugog svetskog rata, na ovim prostorima je nastavljena intenzivna izgradnja pruga. Ovaj put prvenstveno su građene pruge normalne širine koloseka, dok su pruge uzanog koloseka zapostavljene. One su izgrađene odmah posle rata i od tada je njihova dalja izgradnja obustavljena. Spisak novoizgrađenih pruga u posleratnom periodu dat je u sledećoj tabeli.

Red. br. Relacija Širina koloseka Dužina km Dan predaje saobraćaju
1 Kostolac-Sopot 1.435 11,7 25.8.1945.
2 Petrovac-Ladne Vode 0.76 16,5 1946.
3 Bor-Crni Vrh 0.76 20,6 1946.
4 Zemun-Inđija, II kolosek obnova 1.435 38,0 1947.
5 Inđija-Vinkovci, II kolosek obnova 1.435 114,0 1948.
6 Sabski most-Topčider, obnova 1.435 4,4 1948.
7 Nikšić-Podgorica 0.76 55,7 13.6.1948.
8 Ovča-Kišvara 1.435 30,5 5.9.1948.
9 Kučevo-Bordilica 1.435 16,0 29.11.1948.
10 Spojni kolosek u Nišu 1.435 1,7 1948.
11 Kuršumlija-Priština 1.435 70,5 15.11.1949.
12 Šabac-Zvornik 1.435 73,7 15.5.1950.
13 Bosut-Bijeljina I 1.435 24,0 1950.
14 Petlovača-Bogatić 1.435 14,0 11.8.1951.
15 Markovac-Svilajnac 1.435 9,4 1.11.1951.
16 Svilajnac-Despotovac 1.435 25,3 20.11.1951.
17 Zvornik-Zvornik grad 1.435 2,9 10.3.1952.
18 Paraćin-Popovac 1.435 13,6 5.3.1953.
19 Kraljevo-Čačak 1.435 34,0 29.11.1955.
20 Brodina-Majdanpek 1.435 15,2 2.9.1958.
21 Resnik-Vreoci 1.435 37,1 29.11.1958.
22 Kruševac-Kraljevo 1.435 57,0 1.12.1958.
23 Podgorica-Bar 1.435 50,7 29.11.1959.
24 Despotovac-Resavica 1.435 18,7 5.1960.
25 Popovac-Niš, rasputnica 1.435 4,0 1960.
26 Metohija-Prizren 1.435 58,3 5.1963.
27 Vražogrnac-Zagrađe 1.435 14,1 25.6.1960.
28 Zagrađe-Bor, putnička 1.435 16,7 3.10.1963.
29 Čoka-Senta 1.435 8,3 1963.
30 Nikšić-Podgorica 1.435 56,6 29.11.1965.
31 Nikšić-Železara 1.435 4,0 1965.
32 Bar-Luka Bar 1.435 2,6 1965.
33 Batajnica-Surčin-Ostružnica 1.435 22,9 28.5.1967.
34 Ostružnica-Resnik 1.435 11,3 28.5.1967.
35 Vreoci-Lajkovac 1.435 15,6 7.7.1968.
36 Lajkovac-Valjevo 1.435 25,2 29.11.1968.
37 Podbara- rasputnica 1.435 3,3 1.3.1969.
38 Rasputnica 3-Rasputnica 1 1.435 0,9 1.3.1969.
39 Ostružnica-Ranžirna-Jajince 1.435 13,4 2.8.1970.
40 Obilazna pruga Ranž.st. Beograd 1.435 17,0 1971.
41 Majdanpek-Bor teretna 1.435 43,4 3.4.1972.
42 Valjevo-Užice 1.435 85,8 3.6.1972.
43 Podgorica-Alum. Kombinat 1.435 7,5 1972.
Ukupno km 1.435 1073,3
0.76 92,8


U periodu od 1952. godina naovamo došlo je do zatvaranja i demontiranja prvenstveno pruga uzanog koloseka.

Red. br. Relacija Širina koloseka Dužina km
1 Šabac-Koviljača 0,76 56,9
2 Kruševac-Kraljevo-Čačak 0,76 92,2
3 Paraćin-Stalać-Kruševac 0,76 36,2
4 Čačak-Užice 0,76 59,9
5 Zabrežje-Valjevo 0,76 67,7
6 Beograd-Obrenovac 0,76 39,6
7 Čukarica-Beograd Sava 0,76 3,0
8 Lajkovac-Čačak 0,76 85,8
9 Ćirevac-Sveti Petar 0,76 21,5
10 Ravna Reka-Ćuprija-Paraćin 0,76 37,7
11 Dubravica-Požarevac 0,76 16,2
12 Požarevac-Petrovac-Ladne Vode 0,76 53,2
13 Paraćin-Boljevac 0,76 64,0
14 Metovnica-Bor 0,76 20,5
15 Bor-Crni Vrh 0,76 20,6
16 Petlovača-Bogatić 1,435 14,0
17 Užice-Vardište 0,76 57,9
18 Bela Crkva-Vračev Gaj 1,435 8,5
19 Vršac-Veliko Središte 1,435 13,4
20 Zrrenjanin-Crnja-Klarija 0,76 67,7
21 Kikinda-Nakovo 1,435 8,4
22 Ban. Aranđelovo-Đalinsko Polje 1,435 9,5
23 Subotica fabr.-Čikerija gran. 1,435 8,7
24 Ruma-Vrdnik 1,435 18,9
25 Batajnica-Boljevci 1,435 23,4
26 Vrbeštica-Kačanik 0,60 32,0
27 Podgorica-Donja Plavnica 0,60 19,8
28 Bor-Virpazar 0,75 43,0
29 Nikšić-Titograd 0,76 55,7

Današnju mrežu železničkih pruga Srbije građenu u različitim vremenskim periodima i pod uticajem različitih država čine pruge ukupne dužine oko 4000 km, od čega je 276 km dvokolosečnih i 934 km elektrificiranih.

Država u vreme izgradnje Period izgradnje Dužina km
Austrougarska 1854-1912 1378
Turska 1874-1888 139
Kneževina Srbija 1884-1917 701
Kraljevina Jugoslavija 1918-1944 612
SFR Jugoslavija 1945-1992 979
Ukupno 1854-1992 3809

Mreža postojećih pruga Srbije:

Share This:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *