Razvoj mreže železničkih pruga u Srbiji
Našu železničku mrežu u početku su gradile strane zemlje (Turska i Austrougarska). One nisu gradile pruge kako je nama odgovaralo već onako kako je to njima trebalo. Izgradnja železničkih pruga je bio i jedan od instrumenata njihove politike prema našoj zemlji, a koju su tretirale kao njihovu koloniju u Evropi. Dakle građene su samo one pruge koje si odgovarale interesima i potrebama tih zemalja, što je imalo za posledicu da su pruge bile uglavnom orijentisane prema Beču i Pešti. Prva železnička pruga na području Srbije izgrađena je u Vojvodini. Razvoj železničke mreže u Vojvodini je vezan za razvoj železničke mreže u Austrougraskoj. Sve odluke o izgradnji tadašnjih pruga donošene su u Beču i Budimpešti. Austrougarska je sprovodila politiku građenja pruga sa osnovnim ciljem povezivanja Budimpešte sa pojedninim regionima i centrima. Nije bilo ni govora da se uvaži osnovni smer koji bi odgovarao geografskim i ekonomskim uslovima razvoja srpskih krajeva: smer istok-zapad, priključci prema jugu i izgradnja tzv. bočnih pruga. Austrogarska je, prema svom osnovnom planu u periodu od 1856. do 1918. godine, uglavnom gradila pruge u Vojvodini. Prva pruga na ovoj teritoriji je deo pruge Lisava-Jam-Jasenovo-Bazijaš .
Ova pruga bila je projektovana sa konjskim pogonom za potrebe državnih dobara i rudnika uglja na toj pruzi i njihove veze sa Dunavom. Od te pruge danas se na našoj teritoriji nalazi deo od državne granice kod Jama preko Jasenova i Bele Crkve do državne granice između Vračeva Gaja i Bazijaša u dužini od 27 km. Deo pruge od državne granice kod Jama do Jasenova, u dužini od 8,8 km posle Prvog svetskog rata demontiran je, a u saobraćaju naših železnica nalazi se deo od Jasenova do Bazijaša, uključujući krak od državne granice do Bazijaša (6,8 km) na rumunskoj teritoriji. Pruga je puštena u javni saobraćaj 1. novembra 1856. godine, a kao rudarska pruga bila je u saobraćaju od 20. avgusta 1854. godine. U tadašnjoj Srbiji prva železnička pruga izgrađena je 1884. godine na relaciji Beograd-Niš. Dužina pruge iznosila je 243,5 km i bila je normalne širine koloseka (1435 mm). U periodu od 1849. godine do Prvog svetskog rata izgrađeno je mnogo drugih pruga, ali kao što je napomenuto, sve su one građene na osnovu tuđih interesa, pa su tako i bile orijentisane.
Red. br. | Relacija | Širina koloseka | Dužina km | Dan predaje saobraćaju |
1 | Beograd-Savski most | 1.435 | 2,1 | 15.9.1884. |
2 | Beograd-Niš | 1.435 | 243,5 | 4.9.1884. |
3 | Niš-Leskovac | 1.435 | 43,8 | 18.3.1886. |
4 | Leskovac-Vranje | 1.435 | 66,8 | 13.9.1886. |
5 | Velika Plana-Smederevo | 1.435 | 44,4 | 22.11.1886. |
6 | Lapovo-Kragujevac | 1.435 | 29,2 | 18.3.1887 |
7 | Niš-Bela Palanka | 1.435 | 44,9 | 13.8.1887 |
8 | Bela Palanka-Pirot | 1.435 | 28,0 | 13.11.1887. |
9 | Vranje-Ristovac-granica | 1.435 | 12,0 | 19.5.1888. |
10 | Pirot-Caribrod-granica | 1.435 | 20,0 | 13.8.1888. |
11 | Vrška Čuka-Vražogr.-Radujevac (pr.) | 0.76 | 82,0 | – |
12 | Ćuprija-Senjski Rudnik | 0.75 | 21,3 | 13.12.1892. |
13 | Beograd-Beograd klanica | 1.435 | 7,9 | – |
14 | Beograd-Fabrika šećera | 1.435 | 3,5 | 9.1.1900. |
15 | Ćirevac-Sveti Petar | 0.76 | 17,5 | 9.4.1901. |
16 | Mladenovac-Aranđelovac | 0.76 | 32,0 | 10.11.1904. |
17 | Sveti Petar-Bela Reka | 0.76 | 4,0 | 9.1907. |
18 | Senjski Rudnik-Ravna Reka | 0.76 | 8,9 | 14.1.1908. |
19 | Zabrežje-Obrenovac-Valjevo | 0.76 | 67,4 | 14.9.1908. |
20 | Stalać-Dedina-Kruševac | 1.435 | 14,6 | 28.6.1909. |
21 | Aranđelovac-Lajkovac | 0.76 | 42,4 | 23.6.1910. |
22 | Stalać-Kruševac treća šina | 0.76 | 14,6 | – |
23 | Šabac-Koviljača, okružna | 0.76 | 54,0 | 1909. |
24 | Kruševac-Vrnjačka Banja | 0.76 | 34,6 | 3.6.1910. |
25 | Vrnjačka Banja-Kraljevo | 0.76 | 21,9 | 4.12.1910. |
26 | Dubravica-Požarevac | 0.76 | 16,2 | 8.1910. |
27 | Paraćin-Izvor/Sveta Petka/ | 0.76 | 17,8 | 14.1.1911. |
28 | Zaječar-Krivi Vir | 0.76 | 62,1 | 14.1.1911. |
29 | Zaječar-Vražogrnac | 0.76 | 7,0 | 14.1.1911. |
30 | Kraljevo-Čačak | 0.76 | 35,7 | 25.4.1911. |
31 | Metovnica-Bor, privatna | 0.76 | 20,5 | 19.5.1911. |
32 | Izvor-Krivi Vir | 0.76 | 25,3 | 28.1.1912. |
33 | Požarevac-Petrovac (okružna) | 0.76 | 36,7 | 14.6.1912. |
34 | Čačak-Užice | 0.76 | 59,9 | 2.9.1912. |
35 | Zaječar-Prahovo | 1.435 | 76,0 | 14.6.1914. |
36 | Zaječar-Knjaževac | 1.435 | 43,0 | 14.2.1915. |
37 | Požarevac-Mala Krsna | 1.435 | 17,2 | – |
38 | Ćuprija-Paraćin | 0.76 | 6,4 | 2.9.1915. |
Ukupno km | 1.435 | 696,9 | ||
0.76 | 666,9 | |||
0.75 | 21,3 |
U posmatranom periodu u Srbiji i Vojvodini izgrađeno je oko 3400 km pruga, od toga u Vojvodini skoro 2000 km ili 58%, a u Srbiji nešto preko 1400 km ili 42%. Pruge u Vojvodini bile su uglavnom normalne širine koloseka (97% normalna širina koloseka, 3% uzani kolosek), dok su u Srbiji bile ravnomerno zastupljene obe širine koloseka.
U periodu između dva svetska rata, a u cilju povezivanja postojeće železničke mreže i njenog usklađivanja sa potrebama naše zemlje, izgrađen je veći broj pruga. Neke od njih su obnovljene, a većina je potpuno nova. Spisak ovih pruga dat je u tabeli koja sledi.
Red. br. | Relacija | Širina koloseka | Dužina km | Dan predaje saobraćaju |
1 | Lajkovac-Ugrinovac | 0.76 | 39,5 | 2.12.1919. |
2 | Čačak-Gornji Milanovac | 0.76 | 21,3 | 7.6.1920. |
3 | Mala Krsna-Požarevac | 1.435 | 17,2 | 1.12.1920. |
4 | Sremska Rača-Bijeljina | 0.76 | 19,9 | 1.9.1922. |
5 | Ugrinovci-Gornji Milanovac | 0.76 | 25,0 | 1.6.1922. |
6 | Knjaževac-Crveni Krst | 1.435 | 64,5 | 15.8.1922. |
7 | Topčider-Mala Krsna | 1.435 | 65,1 | 1.6.1924. |
8 | Paraćin-Stalać | 0.76 | 21,6 | 4.10.1924. |
9 | Užice-Vardište | 0.76 | 57,9 | 2.2.1925. |
10 | Bijeljina-Bosanska Mezgraja | 0.76 | 34,8 | 5.6.1925. |
11 | Spojni kolosek kod Inđije | 1.435 | 1,2 | – |
12 | Orlovat-Knićani | 1.435 | 24,9 | 25.11.1925. |
13 | Doljevac-Prokuplje | 1.435 | 22,3 | 27.12.1925. |
14 | Nova Crnja-Radojevo | 0.76 | 8,0 | 28.3.1926. |
15 | Sremska Rača-savsak obala | 1.435 | 1,8 | 3.2.1927. |
16 | Titel-Knićanin-Most | 1.435 | 2,7 | 15.8.1927. |
17 | Podgorica-Donja Plavnica | 0.60 | 19,8 | 20.8.1927. |
18 | Beograd-Obrenovac | 0.76 | 39,6 | 30.10.1928. |
19 | Beograd most-Tovarnik II kolosek | 1.435 | 120,3 | 15.12.1928. |
20 | Uvac-Priboj | 0.76 | 4,8 | 1.1.1929. |
21 | Prokuplje-Pločnik | 1.435 | 20,4 | 4.12.1929. |
22 | Kragujevac-Kraljevo | 1.435 | 55,5 | 22.12.1929. |
23 | Pločnik-Kuršumlija | 1.435 | 13,2 | 6.7.1930. |
24 | Raška-Kosovsak Mitrovica | 1.435 | 64,6 | 12.2.1931. |
25 | Kraljevo-Raška | 1.435 | 68,1 | 7.8.1931. |
26 | Čukarica-Beograd Sava | 0.76 | 3,0 | 5.8.1931. |
27 | Velika Plana-Lapovo II kolosek | 1.435 | 19,0 | 9.7.1934. |
28 | Šabac-most-Klenak | 1.435 | 3,8 | 3.6.1934. |
29 | Priština-Kosovo Polje | 1.435 | 7,3 | 9.7.1934. |
30 | Beograd-Resnik II kolosek | 1.435 | 14,1 | 8.10.1934. |
31 | Beograd Dunav-Pančevo pred. | 1.435 | 26,3 | 11.11.1935. |
32 | Kosovo Polje-Peć | 1.435 | 81,1 | 12.7.1936. |
33 | Bileća (Petrovići)-Nikšić | 0.76 | 71,3 | 12.7.1938. |
34 | Požarevac-Kučevo | 1.435 | 60,8 | 12.3.1939. |
Ukupno km | 1.435 | 754,2 | ||
0.76 | 346,7 | |||
0.60 | 19,8 |
Posle Drugog svetskog rata, na ovim prostorima je nastavljena intenzivna izgradnja pruga. Ovaj put prvenstveno su građene pruge normalne širine koloseka, dok su pruge uzanog koloseka zapostavljene. One su izgrađene odmah posle rata i od tada je njihova dalja izgradnja obustavljena. Spisak novoizgrađenih pruga u posleratnom periodu dat je u sledećoj tabeli.
Red. br. | Relacija | Širina koloseka | Dužina km | Dan predaje saobraćaju |
1 | Kostolac-Sopot | 1.435 | 11,7 | 25.8.1945. |
2 | Petrovac-Ladne Vode | 0.76 | 16,5 | 1946. |
3 | Bor-Crni Vrh | 0.76 | 20,6 | 1946. |
4 | Zemun-Inđija, II kolosek obnova | 1.435 | 38,0 | 1947. |
5 | Inđija-Vinkovci, II kolosek obnova | 1.435 | 114,0 | 1948. |
6 | Sabski most-Topčider, obnova | 1.435 | 4,4 | 1948. |
7 | Nikšić-Podgorica | 0.76 | 55,7 | 13.6.1948. |
8 | Ovča-Kišvara | 1.435 | 30,5 | 5.9.1948. |
9 | Kučevo-Bordilica | 1.435 | 16,0 | 29.11.1948. |
10 | Spojni kolosek u Nišu | 1.435 | 1,7 | 1948. |
11 | Kuršumlija-Priština | 1.435 | 70,5 | 15.11.1949. |
12 | Šabac-Zvornik | 1.435 | 73,7 | 15.5.1950. |
13 | Bosut-Bijeljina I | 1.435 | 24,0 | 1950. |
14 | Petlovača-Bogatić | 1.435 | 14,0 | 11.8.1951. |
15 | Markovac-Svilajnac | 1.435 | 9,4 | 1.11.1951. |
16 | Svilajnac-Despotovac | 1.435 | 25,3 | 20.11.1951. |
17 | Zvornik-Zvornik grad | 1.435 | 2,9 | 10.3.1952. |
18 | Paraćin-Popovac | 1.435 | 13,6 | 5.3.1953. |
19 | Kraljevo-Čačak | 1.435 | 34,0 | 29.11.1955. |
20 | Brodina-Majdanpek | 1.435 | 15,2 | 2.9.1958. |
21 | Resnik-Vreoci | 1.435 | 37,1 | 29.11.1958. |
22 | Kruševac-Kraljevo | 1.435 | 57,0 | 1.12.1958. |
23 | Podgorica-Bar | 1.435 | 50,7 | 29.11.1959. |
24 | Despotovac-Resavica | 1.435 | 18,7 | 5.1960. |
25 | Popovac-Niš, rasputnica | 1.435 | 4,0 | 1960. |
26 | Metohija-Prizren | 1.435 | 58,3 | 5.1963. |
27 | Vražogrnac-Zagrađe | 1.435 | 14,1 | 25.6.1960. |
28 | Zagrađe-Bor, putnička | 1.435 | 16,7 | 3.10.1963. |
29 | Čoka-Senta | 1.435 | 8,3 | 1963. |
30 | Nikšić-Podgorica | 1.435 | 56,6 | 29.11.1965. |
31 | Nikšić-Železara | 1.435 | 4,0 | 1965. |
32 | Bar-Luka Bar | 1.435 | 2,6 | 1965. |
33 | Batajnica-Surčin-Ostružnica | 1.435 | 22,9 | 28.5.1967. |
34 | Ostružnica-Resnik | 1.435 | 11,3 | 28.5.1967. |
35 | Vreoci-Lajkovac | 1.435 | 15,6 | 7.7.1968. |
36 | Lajkovac-Valjevo | 1.435 | 25,2 | 29.11.1968. |
37 | Podbara- rasputnica | 1.435 | 3,3 | 1.3.1969. |
38 | Rasputnica 3-Rasputnica 1 | 1.435 | 0,9 | 1.3.1969. |
39 | Ostružnica-Ranžirna-Jajince | 1.435 | 13,4 | 2.8.1970. |
40 | Obilazna pruga Ranž.st. Beograd | 1.435 | 17,0 | 1971. |
41 | Majdanpek-Bor teretna | 1.435 | 43,4 | 3.4.1972. |
42 | Valjevo-Užice | 1.435 | 85,8 | 3.6.1972. |
43 | Podgorica-Alum. Kombinat | 1.435 | 7,5 | 1972. |
Ukupno km | 1.435 | 1073,3 | ||
0.76 | 92,8 |
U periodu od 1952. godina naovamo došlo je do zatvaranja i demontiranja prvenstveno pruga uzanog koloseka.
Red. br. | Relacija | Širina koloseka | Dužina km |
1 | Šabac-Koviljača | 0,76 | 56,9 |
2 | Kruševac-Kraljevo-Čačak | 0,76 | 92,2 |
3 | Paraćin-Stalać-Kruševac | 0,76 | 36,2 |
4 | Čačak-Užice | 0,76 | 59,9 |
5 | Zabrežje-Valjevo | 0,76 | 67,7 |
6 | Beograd-Obrenovac | 0,76 | 39,6 |
7 | Čukarica-Beograd Sava | 0,76 | 3,0 |
8 | Lajkovac-Čačak | 0,76 | 85,8 |
9 | Ćirevac-Sveti Petar | 0,76 | 21,5 |
10 | Ravna Reka-Ćuprija-Paraćin | 0,76 | 37,7 |
11 | Dubravica-Požarevac | 0,76 | 16,2 |
12 | Požarevac-Petrovac-Ladne Vode | 0,76 | 53,2 |
13 | Paraćin-Boljevac | 0,76 | 64,0 |
14 | Metovnica-Bor | 0,76 | 20,5 |
15 | Bor-Crni Vrh | 0,76 | 20,6 |
16 | Petlovača-Bogatić | 1,435 | 14,0 |
17 | Užice-Vardište | 0,76 | 57,9 |
18 | Bela Crkva-Vračev Gaj | 1,435 | 8,5 |
19 | Vršac-Veliko Središte | 1,435 | 13,4 |
20 | Zrrenjanin-Crnja-Klarija | 0,76 | 67,7 |
21 | Kikinda-Nakovo | 1,435 | 8,4 |
22 | Ban. Aranđelovo-Đalinsko Polje | 1,435 | 9,5 |
23 | Subotica fabr.-Čikerija gran. | 1,435 | 8,7 |
24 | Ruma-Vrdnik | 1,435 | 18,9 |
25 | Batajnica-Boljevci | 1,435 | 23,4 |
26 | Vrbeštica-Kačanik | 0,60 | 32,0 |
27 | Podgorica-Donja Plavnica | 0,60 | 19,8 |
28 | Bor-Virpazar | 0,75 | 43,0 |
29 | Nikšić-Titograd | 0,76 | 55,7 |
Današnju mrežu železničkih pruga Srbije građenu u različitim vremenskim periodima i pod uticajem različitih država čine pruge ukupne dužine oko 4000 km, od čega je 276 km dvokolosečnih i 934 km elektrificiranih.
Država u vreme izgradnje | Period izgradnje | Dužina km |
Austrougarska | 1854-1912 | 1378 |
Turska | 1874-1888 | 139 |
Kneževina Srbija | 1884-1917 | 701 |
Kraljevina Jugoslavija | 1918-1944 | 612 |
SFR Jugoslavija | 1945-1992 | 979 |
Ukupno | 1854-1992 | 3809 |
Mreža postojećih pruga Srbije: